Vadlahjørna: VBK – Viking II 0-0

Skrevet av 13. april 2019Herrer, Nyheter, Vadlahjørnet

VBK – Viking II 0-0 (0-0)

VBK XI: Kallevik, Vadla, Nilsen, Østvold, Oseberg, Olsen, Estensen, Hammer Larsen, Bjørholm, Reinsnos, Håvarstein
Innbyttere: Pettersen, Belay, Sadrija, Olsen

Vardeneset åpnet årets 3.divisjon hjemme på Modenabanen, torsdag. Motstander var Viking 2, et lag bestående av spillere som tror de hører hjemme i Tippeligaen, men som i realiteten reiser land og strand for å promotere A-lagets gode holdninger og verdier. Med vekslende hell må man kunne si.

Hjemmelaget slet som vanlig med en lang forfallsliste. Bigseth Olsen var ute med jetlag etter et par dagers kulturseminar i New York City. Midtstopper Kristian Moldvær hadde reist til Sri Lanka i protest mot at han ikke blir satset på som spydspiss av trener Cliff Richard Enge. I tillegg var keeper Sindre Østbø på russekro, mens Joakim Holter slet med voksesmerter i høyre og venstre lår.

At seriestarten var etterlengtet kunne man se på det massive publikumsoppmøte. Interessen for gampefotball kom riktignok som et sjokk på Vardeneset som fortsatt ikke har innfridd de nye kravene fra NFF om å installere bølgebrytere på tribunen (!). En potensiell dødsfelle hvor kun et mirakel hindret en ny Hillsborough-tragedie for de snaut 100 oppmøtte.

Et mirakel fant også sted på gressmatten. Viking styrte som forventet alt som hadde med fotball å gjøre, og det var ingenting annet enn et ran fra VBK’s side at lagene gikk til pause på 0-0. Da hadde bortelaget truffet aluminiumet ved to anledninger og klønet bort utallige tusenprosentsjanser.

Andre omgang fortsatte i samme tralten for fremtidens vrakgods i Viking. Med nok et stolpetreff, to annulerte scoringer, og et arsenal av blokkerte skudd, kunne det fort blitt tosifret. Men lag som har marginene på sin side, kombinert med en ekstremt udetaljert kampplan, kan oppnå de mest utrolige resultater. For på tross av at Vardeneset stort sett drev med klareringsfotball i denne 90 minutters sjansebonanzaen, stod til slutt begge lag igjen med hvert sitt poeng. Det fører VBK opp på delt tabelltopp, stikk i strid med bookmakernes spådom før sesongstart.

Neste kamp går borte mot Brodd på Midjord, mandag 2.påskedag kl 17:00. Om du liker slosskamper og rabiate klubbledere som, med støtte fra eget styre, stormer banen i vilt raseri, er dette kampen for deg. Vel møtt!

VBK’s tre beste:
3p: Joachim Nilsen
2p: Thomas Østvold
1p: Mikael Hebnes

«These wankers could have played until tomorrow without finding the net.»
(Bettingfolket på twitter får utløp for sin frustrasjon)

Referat av: Morten Vadla
Bilder: Pål Karstensen