Vadlahjørna: VBK – Førde

Skrevet av 17. oktober 2018Herrer, Nyheter, Vadlahjørnet

VBK – Førde 2-1 (2-0)

VBK XI: Meling, Moldvær, Østvold, Oseberg, Skagestad, Estensen, Vadla, Holter, Bigseth Olsen, Håland, Dunseth
Innbyttere: Ellingsen, Hebnes Olsen, Sadrija, Reinsnos, Håvarstein

Arkivfoto fra vårens borteseier mot Førde

Fullstendig kampreferat: fotball.no
Rogalands Avis: dagsavisen.no

Beklageligvis uteble referatet fra kampen mot Stord i forrige uke. Det var som følge av en regelendring fra NFF, i positiv forstand denne gang. Fra tre gule i 2017, kan man i årets sesong nemlig snakke på seg et ekstra gult kort før man må sone karantene. Etter fire gule, alle utelukkende basert på trynefaktor, var derfor undertegnede suspendert mot Hordalendingene. Tross høyt akademisk nivå hos resten av spillergruppen var det ingen som evnet å føre kampen i pennen. Historiebøkene vil derfor aldri kunne gi en utfyllende beskrivelse av hvordan Vardeneset presterte å tape 4-1 borte mot Stord. Eneste lyspunkt sies å være Kristian Moldværs fjerde scoring for VBK. Eller åttende, om man inkluderer klønete selvmål.

Lørdag var det Førde som besøkte Modenabanen. Den nedrykksklare klubben fra Sogn og Fjordane virket ikke særlig motivert til å spille årets mest ubetydelige kamp, etter 8 timer i buss. Oppgjøret så på papiret ut til å bli jevnt, men VBK hadde heldigvis undervurdert motstanderen og struttet av selvtillit før kampstart.

I medvinden var det derfor VBK som tok føringen fra start. Cato Oseberg drar seg inn i banen og kjører et skuddfinteshow som varer halve omgangen. Når skuddet endelig kommer må keeper gi retur. Espen Håland, som på forhånd hadde barbert seg for å bedre aerodynamikken i bakromsløpene, er heldigvis på farten. Veteranen sklitakler ballen via tverrligger og i mål fra 2 centimeters avstand, og ender sin personlige rekord med 14 kamper uten scoring.

10 minutter senere er spissmakker og hissigpropp, Sindre Beer John Salthe Dunseth på farten. Alene med keeper blir han taklet, men tilfeldighetene og flaksen, som har vært VBKs trofaste tjener gjennom hele sesongen, sender ballen videre til undertegnede. På blank kasse lures ballen så vidt i mål. Dermed 2-0, noe man skulle tro var ensbetydende med tre poeng.

For mens VBK snakket kalassifre var det Førde som tok kommandoen i andre omgang. Et kort utspark fanges i stormen og lander hos Ruben Digernes Holsæter hos bortelaget. Med Eivind Meling på halvdistanse lobbes ballen galant i mål til redusering 2-1. Blod på tann og medvind av orkan styrke hjelper Førde til en ørliten sluttspurt. Men da årets hardeste frispark med retning krysset blir pirket over av nevnte Meling, mener dommeren det er nok, og VBK får tildelt tre kjærkomne poeng.

Det resultatet betyr samtidig fornyet kontrakt i 3.div. Koner og barn kan dermed se frem mot nok en sesong med lørdagsfri fra ektemenn og fedre. For spillerne er det bare å avlyse alle helgeplaner i 2019. Her snakker vi fredagstrening, lørdagskamp, og søndager med fyllesyke fra mars til november. Litt må man jo kunne ofre for å etablere seg som middelhavsfarer på nivå fire i norsk fotball.

Ska dåkke ha mad på ferjå neste år og nå? (Økonomiansvarlig, Krister Vistnes med blandede følelser etter å ha budsjettert med 4.div i 2019)

VBKs tre beste:

• 3p: Cato Osberg