Vadlahjørna: Brodd – VBK

Skrevet av 7. september 2018Herrer, Nyheter, Vadlahjørnet

Fotograf: Lars Kristian Aalgaard

Brodd – VBK 5-2 (3-2)

VBK XI: Meling, Ellingsen, Moldvær, Østvold, Skagestad, Estensen, Vadla, Håvarstein, Olsen, Sadrija, Oseberg
Innbyttere: Østbø, Pettersen, Berg Holter, Reinsnos, Dunseth

Brodds referat: ilbrodd.no
Rogalands avis sitt syn på kampen: dagsavisen.no

Det var nok mange som fikk seg en god latter da Brodds trener nektet å snakke med pressen før kampen mot Vardeneset. Der de fleste klubbene, selv i tippeligaen, skriker etter medieoppmerksomhet for å tiltrekke sponsorer, har altså Brodd valgt en mer alternativ tilnærming. Her står tydeligvis sponsorene i kø og trygler om å få bli samarbeidspartner. For hva skal man ellers bruke pengene på om man ikke får finansiere lønninger og overdrevne utstyrspakker til A-lagslagspillere i en middelmådig 3.divisjonsklubb? Det skaper nok også ekstra motivasjon for det gode barne- og ungdomsarbeidet som utelukkende er tuftet på dugnad.

NFF på sin side slutter aldri å overraske når det kommer til regler som skal utvikle norsk fotball og gjøre hverdagen enklere for klubber flest. Denne gangen måtte kampstart settes til kl 17:00 da flomlysene på Midjord ikke er gode nok til å arrangere en TV-sendt kamp etter solnedgang. At bataljen ikke var høyaktuell for TV2 å bruke som et sammenligningsgrunnlag inn mot Norge-Kypros er et mysterium, men det endret likevel ikke på NFFs strenge krav.

Oppgjøret i seg selv var en høydare for de som elsker fotballens svar på moshpit-varianten «Wall of Death» eller har lengtet etter en uoffisiell verdensrekord i antall banneord på 90 minutter. Med blodfans i hopetall og Båshaugens plakat som prydet hele hjemmetribunen, lå alt til rette for at VBK skulle kunne hamle opp med byens selvutnevnte stjernegalleri.

Men det var hjemmelaget som åpnet best med tre mål av Berntsen, Calderon og Brahimi da drøye halvtimen var spilt. Med det resultatet anså VBK-kaptein og hærfører, Christoffer Bigseth Olsen, kampen som avgjort og ønsket å forlate den synkede skuta. For å spare på byttene sparket han like godt ned en motstander rett foran Brodd-benken som viste at kaste-flasker-festishen fortsatt lever i beste velgående. Det hele endte med en orgie av rasende spillerne som ville presentere sine synspunkt til dommeren samtidig. Bigseth Olsen ble sendt i rett dusjen og slo følge med Brodds oppmann som ble henvist til tribunen.

Det røde kortet satte sinnene i kok hos VBK og laget ble plutselig gode i fotball. Totaldominansen de siste 10 minuttene før hvilen resulterte i to reduseringer fra Adrian Sadrija, og Vardeneset gikk inn til pause med troen på et mirakel. Samme Sadrija åpnet andre omgang med en heading i tverrligger og var med det millimetre fra å egenhendig utligne Brodds gode start. I motsatt ende prøver plutselig Cato Oseberg seg på en langpasningsfinte som går fatalt feil. Hjemmelaget bryter og sender Obosliga-aktuelle Jefferson De Souza alene med Eivind Meling. Brasilianeren, som en av få Brodd-spillere med Stavangerdialekt, gjør ingen feil og dreper i realiteten kampen med sin 4-2 scoring.

Selv da Sindre John Beer Salte Dunseth settes for å matche nevnte Jefferson David Concalo De Souza sliter VBK med 10 mot 11 den siste halvtimen. Når Eivind Meling må ut kvarteret før slutt for å rekke et foreldremøte, blir det Sindre Østbøs oppgave å hindre nok et stortap for Vardeneset. Den oppgaven mestrer han delvis, men må tillate at Casper Aalen Norsen avslutter festkvelden for Brodd med sin 5-2 scoring like før slutt.

I etterkant har meningene vært delte om hvorvidt dette oppgjøret er god eller dårlig reklame for lokalfotballen. Noen mener det har gått for langt og at tenningsnivået blant spillere, støtteapparat, og til dels publikum, overgår det som er akseptabelt. Én ting er i alle fall sikkert, det er hverken langpasningene til Vardeneset eller overstegsfintene til Brodd som trekker 300-400 mann til 3.divisjonskamp på en regntung torsdag i September.

VBKs tre beste:

• 3p: Adrijan Sadrija
  • 2p: Christoffer Bigseth Olsen
  • 1p: Ole Jakob Skagestad

Åja, og der får faktisk Brodd gult kort i den situasjonen..?
– Speaker, Øyvind Jacobsen, blir like overrasket hver gang en av hjemmelagets spillere havner i dommerens bok.

Referat av: Morten Vadla

Høydepunkter fra kampen: