Vadlahjørna: Brodd – VBK 5-0

Skrevet av 25. april 2019Herrer, Nyheter, Vadlahjørnet

Arkivfoto fra tidligere oppgjør mot Brodd

Brodd – VBK 5-0 (3-0)

VBK XI: Østbø, Nilsen, Østvold, Vadla, Oseberg, Olsen, Estensen, Hammer Larsen, Bjørholm, Holter, Sadrija
Innbyttere: Pettersen, Belay, Jørgensen, Reinsnos, Håvarstein

Fullstendig kampfakta: fotball.no

2.påskedag var det igjen duket for lokalfotballens mest omtalte og oppskrytte seriekamp. Øst mot vest, eleganse mot ubalanse, integrering mot utagering, Brodd mot Vardeneset.

Dette sagnomsuste oppgjøret som engasjerer langt utenfor kommunegrensene, nådde sitt klimaks i vinter da et masseslagsmål overskygget en gnistrende flott forestilling av VBK i Pol-turneringen. Kretsen grep inn med bøter til begge klubbene, og klarte i tillegg kunststykket å gi Brodds daglige leder fire kampers karantene fra en trenerstilling han uansett ikke besitter. For å roe ned rivaliseringen ble det holdt ekstraordinære styremøter og iverksatt spesialtiltak. Politikonstabler på kampdag var ett av flere forslag som ble diskutert, men fornuftig nok nedstemt.

Fokuset på fair play så likevel ut til å prege lagene da kampen startet. For mens publikum hadde møtt opp i hopetall for å se årets heftigste taklinger, fikk de istedet slengt tidenes antiklimaks i trynet. VBK stilte uten flere av sine tungvektere i årest største styrketest. Ørjan Ellingsen måtte prioriterte en time på SATS, mens duellsterke profiler som Kristian Håvardstein og Jaran Helmichsen ble henvist til benken i et bisart forsøk på å overraske motstanderen. Spesielt merkbart var savnet etter Kristian Moldvær, som måtte nøye seg med å være tilskuer etter en dramtisk påskeferie på Sri Lanka. Etter å ha unnsluppet bombene i Sør-Asia, ble både han og resten av Vardeneset-fansen vitne til en massakre på Midjord.

Hjemmelaget trillet ball og danset seg frem til sjanser når de følte for det. Gjentatte penetreringsforsøk fikk til slutt sin utløsning på et frispark hvor Sindre Haarberg satte inn 1-0. Alt uten hverken dramatikk eller kontroverser. Vardeneset virket maktesløse og vondt ble til verre da Petter Olsen Haukali og Truls Sælevik Vagle økte til 2-0 og 3-0 like før hvilen.

I pausen ble samtlige spillere hedret for innsatsen i form av individuelle overhalinger, signert kaptein Mikal Hebnes Olsen. Venstreback Cato Osberg, som hadde brukt hele førsteomgangen på å oppheve offsider, fikk den høyeste anerkjennelsen, og svarte med å kaste inn håndkleet i protest.

Utmerkelsene så ikke ut til å ha særlig motiverende effekt når andre omgang ble sparket i gang. I rettferdighetens navn bidro ingen av lagene til noe fyrverkeri de siste 45 minuttene. For om man ikke allerede var ør i hodet av all jovialiteten fra speakerbua om Brodd(laps)kaus og scoringsklubb, ble det i andre omgang foretatt hele 10 bytter. Dermed ble det så vidt tid nok til to scoringer på tampen, der Casper Aalen Norseng og Eriel Pires Antonio fastsatte sluttresultatet til ydmyke 5-0.

Etter en sensasjonell seriestart har nå Vardeneset stø kurs mot nedrykk. Trenerens jobb henger i en syltynn tråd og der meldes om krisestemning helt ned i lilleputtavdelingen. Heldigvis kommer jumboplasserte Storm på besøk til Modenabanen førstkommende Søndag, noe som forhåpentligvis betyr 3 poeng, fortrinnsvis til hjemmelaget.

– Nå komme det tunga skytset inn!
(En positiv Kristian Håvarstein entrer banen like før Brodd setter inn 4 og 5-0.)

VBKs tre beste:
3p: Joakim Holter
2p: Mikal Hebnes Olsen
1p: Adrian Sadrija

Referat av: Morten Vadla

Bilder fra kampen finner du på Brodd sine facebook-sider og høydepunktene ligger i videoen under. Spesielt interesserte kan også se hele kampen i reprise på Oddsen sine facebook-sider.