Vadlahjørna: Vindbjart – VBK 3-3

Skrevet av 8. mai 2019Herrer, Nyheter, Vadlahjørnet

Vindbjart – VBK 3-3 (1-0)

VBK XI: Borchsenius, Pettersen, Østvold, Oseberg, Håvarstein, Olsen, Moldvær, Sadrija, Reinsnos, Vadla, Holter
Innbyttere: Helmichsen

Fullstendig kampfakta: fotball.no
Vindbjarts kampreferat: vindbjart.no

Vardeneset reiste lørdag sørover for årets første langtur denne sesongen. To brødskiver og åtte kopper kaffe til frokost, kombinert med fire timer i buss, var oppladningen. Perfekt for reiseglade VBK-gutter, og nærmest synonymt med poeng på bortebane.

Motstander var storklubben Vindbjart som holder til i Vennesla. En kommune med frynsete rykte, men som i nyere tid fått positiv omtale for å ha fostret opp Jorun Stiansen, kjent fra både Idol og Postkodelotteriet. Fotballaget har i tillegg gjort en god figur i det norske seriesystemet, og befant seg i 2.div så sent som i 2017. Tross nedrykket straffes fortsatt lojale tilhengere med 100kr i inngangspenger. Det ryktes også at laget har forbud mot langpasninger og klareringer. Kontrastene til Vardeneset kunne altså ikke vært større.

En viss nivåforskjell kunne også skimtes i starten av kampen. Med halve VBKs A-stall på russetreff i Kongeparken, vartet 16-åringen, Marcus Borchsenius opp med flere monsterredninger den første halvtimen. Supertalentet måtte likevel gi tapt for navnebror Marcus Aslaksen etter 35 min, og Vindbjart gikk til pause med 1-0.

Men, andreomganger utenfor fylkesgrensene er Vardenesets spesialitet. Først utlignet Rivaldos rake motsetning, Thomas Østvold, på et brassespark etter 49.min. Like etter sendte Mikal Hebnes Olsen VBK i ledelsen på et ekstremt korrekt idømt straffespark. Vindbjart utlignet så til 2-2, som forventet, da det ødelagte stadionuret skulle vist 75 minutter. Seks minutter på overtid ble snuoperasjonen gjort komplett da hjemmelagets Mustafa Omarkheil satte inn 3-2. At Cato Osberg ble utsatt for et grovt overgrep i forkant av ledermålet, var det kun bortelaget som fikk med seg.

Kompensasjonen fra hoveddommer kom heldigvis like etter, da Vardeneset fikk tildelt et nytt straffespark. En hykkas på Joakim Holter, langt inne i 16-meteren (bildet oppe til høyre), og åtte minutter inn i tilleggstiden, betydde ny 11-meter. Mikal Hebnes Olsen gjorde som sitt store forbilde, Kjetil Rekdal, og satte ballen trygt oppe i keepers høyre hjørne til 3-3 og poengdeling.

Et viktig poeng for Vardeneset i kampen for å unngå både opprykk og nedrykk, og en liten boost før hjemmekampen mot Pors, førstkommende Søndag kl 13:00 på Modenabanen.

VBKs tre beste:
3p: Kjetil Pettersen
2p: Thomas Østvold
1p: Joakim Holter

Dagens kommentar:
– Jada, eg kasta meg i bakken med vilje, men det va for å få fram et poeng.
(Kristian Moldvær gjør kamplederen bevisst på dytting i feltet)

Bilder fra kampen:
Kreditert Vindbjarts Stian Bøe (takk for proaktiv deling)