Vadlahjørna: VBK – Viking II

Skrevet av 1. november 2018Herrer, Nyheter, Vadlahjørnet

VBK – Viking II 0-2 (0-1)

VBK XI: Meling, Pettersen, Moldvær, Oseberg, Skagestad, Tønne, Vadla, Holter, Håvarstein, Gåland, Dunseth
Innbyttere: Ellingsen, Hebnes Olsen, Hammer Larsen, Helmichsen, Reinsnos

Årets siste seriekamp for Vardeneset gikk av stabelen hjemme på Modenabanen. Motstander var rekruttene til Obosligalaget Viking. Avdelingens verste lag å møte, både i form av klysefaktor og tempo. Siden alle kamper i 3.div skulle starte på likt denne runden, var avspark satt til kl 12:00. Dette for at lagene i Longyearbyen og Barentshavet skulle bli ferdige før solen gikk ned. Man kan jo bare undres på hvorfor man ikke har investert i lyskastere på en plass hvor det er bekmørkt halve året. Uansett et perfekt klokkeslett for alle som ville skaffe seg et referansepunkt til nivået i Premier League, som gikk senere på dagen.

Mannefallet fra forrige kamp mot Varegg var historie. Tilfeldigvis var alle skadefrie og tilgjengelige nå som det var hjemmekamp i flott høstvær med påfølgende avslutningsfest etter kampslutt. Eneste som manglet var Thomas Østvold, som måtte jobbe overtid på legevaktens korsbåndavdeling, i forbindelse med helgens veteran-NM i håndball.

Selve kampen ble svært jevn, dette til tross for at Vardeneset ikke maktet å skape noen sjanser. Viking trillet stort sett ball rundt midtbanen, til stor frustrasjon for et kravstort publikum som har blitt bortskjemt med førsteklasses Hawaiifotball på Modenabanen. Når bortelaget omsider prøver seg på et innlegg, sliter VBK med å få klarert. Ballen havner til slutt hos Liban Ali Abdi, som iskaldt venter til Moldvær har sklidd forbi med sitt forsøk på blokkering, før han setter ballen rolig under den vanligvis så trygge armkroken til Eivind Meling.

1-0 står seg til hvilen, og pausepraten om romfordeling på den kommende Londonturen tegner et godt bilde på hvor fokuset ligger. Andre omgang bærer også preg av dette. Viking styrer spillet mens Sindre Dunseth kjører konstant solopress. Når Moldvær etter 72 min mislykkes i sitt forsøk på å krone sesongen med nok et selvmål, dukker Liban Ali Abdi opp igjen og fastsetter sluttresultatet til 2-0, med sin andre scoring for dagen.

Tross tap har sesongen sett under ett vært en stor suksess for Vardeneset. Laget har vist at man hverken trenger godt treningsopplegg eller en komplisert kampplan for å hamle opp ved de store kanonene. Nøkkelen er å bli undervurdert av motstanderen, samt å trene målrettet på flaks og tilfeldigheter. Dette har ført til fornyet kontrakt i divisjonen, og 37 poeng mer enn hva enkelte i Brodd spådde før sesongstart.

VBK’s tre beste:

• 3p: Sindre Beer Salte John Dunseth
  • 2p: Cato Osberg
  • 1p: Kristian Håvarstein

– Endelig litt fritid!
(Sesongslutt kan aldri komme tidlig nok for lagets humørspreder, Cato Osberg)

Referat av: Morten Vadla