Vadlahjørna: VBK – Sotra

Skrevet av 18. september 2018Herrer, Nyheter, Vadlahjørnet

VBK – Sotra 3-3 (1-1)

VBK XI: Meling, Vadla, Moldvær, Østvold, Skagestad, Estensen, Holter, Oseberg, Håvarstein, Håland, Sadrija
Innbyttere: Pettersen, Helmichsen, Reinsnos

Fullstendig kampreferat: fotball.no

Med saftige 15 baklengsmål og null poeng på de tre siste kampene, var Vardeneset klare for å gjenerobre tronen som det mest ustabile laget i avdelingen. Sotra på sin side kom til Modenabanen stinne av selvtillit. Fasiten viser tabell-ledelse og hele 28 nettkjenninger på sine fem foregående kamper. Alt var duket for et målkalas i bortelagets favør, noe VBK-trener Richard Enge mente kunne løses ved å kjøre en klassisk åttebackslinje støttet av to spydspisser.

Kampen ble som vanlig forsinket da bortelaget måtte ta kampbrølet på samme tidspunkt som avsparket, til nedsettende blikk fra kamplederen. Når oppgjøret endelig ble sparket i gang var det overraskende nok VBK som tok en tidlig ledelse. At det kom som et resultat av en langpasning var langt mindre oppsiktsvekkende. Silkefoten til Thomas Østvold finner Espen Håland i motstanderens boks, og etter en skokk av tilfeldigheter får til slutt Adrian Sadrija servert Joakim Holter som banker inn 1-0.

Jubelen stod i taket og VBK hadde endelig snudd trenden med å komme bakpå fra start, og hadde nå overtaket. Men at det satte en støkk i Sotra er nok en overdrivelse, for det tok bare 7 minutter før serielederen var à jour. Kristoffer Stava får dratt seg inn fra høyresiden og måker utligningen i krysset bak en hjelpesløs Eivind Meling til 1-1.

Lagene er like langt og Sotra har momentum, men Cato Oseberg vil det annerledes. To minutter ut i andre omgang blir han spilt fri på venstresiden, men avslutningen skremmer ingen. Bortsett fra Sotras keeper da, som med en leken teknikk får fingret ballen mellom beina og inn i nettet. Osberg hevder selv at han med overlegg la en kalkulert mengde sideskru i ballen. En variant han har mislykkes med tidligere, men som han nå angivelig har perfeksjonert til å kunne lure de mest erfarne målvaktene på kloden. For oss dødelige minnet det mistenkelig om det man på fagspråket kaller keepertabbe.

62 minutter spilt og Sotras eminente målvokter tildeles en ny vrien oppgave. VBK får frispark på 18 meter og Vetle Tønne, med tung erfaring fra bydelsrivalen og 5.divisjonsklubben Tasta, er eksekutør. Klok av skade holder keeper beina samlet men glemmer å stille seg innenfor stengene. Dermed kan Tønne enkelt vippe ballen midt i det åpne målet til en overbevisende 3-1 ledelse.

Men Sotra topper ikke avdelingen uten grunn. Minuttet har passert siden VBKs forrige scoring da bortelaget igjen kommer seg fri på sin høyreside og får slått inn i feltet. Der venter Ole Thomas Herrem som får stanget inn reduseringen mens VBKs midtstoppere slår stein, saks, papir om hvem som skal markere hvem.

Vardeneset ser sensasjonelt ut til å holde unna det massive presset, men fem minutter før slutt får serielederen sjansen de har ventet på. Nok en gang blir det rom på Sotras høyreside, denne gang ved Øyvind Nilsen som får blåst i vei et skudd. Klakk i krysstolpen og inn. Dagens andre kremmerhus fra bortelaget og utligning. 3-3 blir også sluttresultatet, noe begge lag til syvende og sist var misfornøyde med. Gjerne spesielt Sotra som på hjemturen ble straffet med forbud mot både alkohol og andre tunge rusmidler.

Resultatet betyr også at Vardeneset misbrukte sin siste teoretiske mulighet for opprykk. Laget har nå kun fornyet kontrakt i divisjonen å spille for. Ikke noe småtteri bare det, men naturligvis en gedigen nedtur å ikke få rykket videre opp i NFFs byråkratiske gryte allerede på første forsøk. Men det er altså konsekvensene når klubben prioriterer den høyst unødvendige barne- og ungdomsavdelingen foran boblebad i garderoben og treningsleir til Mauritius for A-laget.

VBKs tre beste:

• 3p: Eivind Meling
  • 2p: Joakim Holter
  • 1p: Espen Wagenkneckt Håland

Dagens kommentar:
– Du e for dårligt trent! Kan du ikkje bare innrømma det? (Mikal Hebnes Olsen til Kristian Håvardstein som må ut med «skade» etter 53 min.)

Referat av: Morten Vadla