Vadlahjørna: VBK – Pors 1-3

Skrevet av 14. mai 2019Nyheter

VBK – Pors – 1-3 (1-0)

VBK XI: Østbø, Pettersen, Østvold, Olsen, Oseberg, Vadla, Estensen, Reinsnos, Håvarstein, Holter, Sadrija
Benyttede innbyttere: Belay, Moldvær, Bjørholm, Olsen

Fullstendig kampfakta: fotball.no

Høydepunkter eller hele kampen i reprise: direktesport.no (krever abo)

Rogalands Avis: dagsavisen.no

Søndag var det duket for et nytt bekjentskap på Modenabanen. Fotballklubben Pors kom på besøk helt fra industribyen og operasanger Didrik Solli Tangens hjemsted, Porsgrunn.

Opprykksjagende østlendinger var knepne favoritter mot bajasene fra Vardeneset. I hovedsak grunnet Richard Enges vraking av fjorårets beste spiller, Kristian Moldvær. Midtstopperen fra Ålesund har nemlig lagt ned ultimatum om å få være playmaker på midtbanen. Dette i et forsøk på å få inn mer tiki-taka i det han kaller en mosegrodd spillestil. På den positive siden var keeper, Sindre Østbø, tilbake mellom stengene. I alle fall i 30 minutter, før han pådro seg sitt andre røde kort for sesongen. Da hadde allerede Joakim Holter gitt hjemmelaget ledelsen, sensasjonelt nok etter et langt innkast.

Med 10 mann og en andreomgang i tung motvind, fikk Vardeneset en gedigen oppgave med å forsvare inn tre poeng. At trenerteamet strategisk nok hadde prioritert syv høyrebacker på benken fremfor en reservekeeper, bedret ikke situasjonen. Men forbausende nok holdt hjemmelaget fortet inntakt helt frem til det var spilt 65 minutter. Da utnyttet Pors manglende regelverk for fair play og utlignet, ganske hårreisende, direkte fra en dropp. Muligens den største skandalen på Modenabanen siden 2013, da Vardeneset rundlurte dommeren til å annulere et baklengsmål mot Stord.

Bortelaget brukte den siste halvtimen på å jakte vinnermålet, og kunne til slutt juble da Christoffer Knudsen nikket inn 2-1 etter 87 minutter. VBK kastet frem alle som fortsatt kunne stå oppreist i håp om utligning i sluttminuttene, men måtte fortvilt se at Pors og Kjetil Svarteberg kontret inn 3-1 på kampens siste spark.

Et noe bittert tap, men kjerringa kan heldigvis reises allerede på torsdag når turen går til sørlandsperlen Mandal. Da er kun tre, eller ett poeng godt nok for et nedrykkstruet Vardeneset.

VBKs tre beste:
3p: Mikal Hebnes Olsen
2p: Joakim Holter
1p: Kristian Håvarstein

– Jeg har hvertfall fin pikk!
(En Pors-spiller drar frem trumfkortet for å vinne en diskusjon)