Vadlahjørna: VBK – Fyllingsdalen

Skrevet av 3. oktober 2018Herrer, Nyheter, Vadlahjørnet

VBK – Fyllingsdalen 2-1 (1-0)

VBK XI: Meling, Moldvær, Østvold, Oseberg, Skagestad, Estensen, Vadla, Holter, Håvarstein, Håland, Sarija
Innbyttere: Ellingsen, Helmichsen, Bigseth Olsen, Reinsnos, Dunseth

Fullstendig kampfakta: fotball.no

VBK har virkelig fått medvind i seilene de siste par ukene, etter en tung periode på sensommeren. Resultatmessig, må påpekes, for spillere og støtteapparat har måttet tåle mye tyn etter utstyrsfadesen i Øystese forrige helg. Ryktene skal ha det til at man nå gjeninnfører salg av julenek på årets dugnad for å dekke inn ekstrautgiftene. Når diktaturet i klubben i tillegg valgte å sensurere deler av forrige kampreferat, som vanligvis kun baserer seg på harde fakta, ble det bråk. Materialforvalter, Frode Gabrielsen valgte derfor, kun på trass, å handle inn et nytt sett med kompresjonstøy for så å sende regningen til klubbstyret.

Interne stridigheter til tross, Fyllingsdalen gjestet som forventet Modenabanen lørdag, og kunne med seier innta tabelltopp. I en klubb der alt legges til rette for å skape resultater, er det ingen tilfeldighet at bortelaget jakter opprykk, mens VBK egentlig kunne tenkt seg ned i 4.div for å begrense reisebelastningen.

Før kampstart kunne Fyllingsdalen meske seg med egen oppvarmingstrener og private massører. Vardeneset måtte på sin side forberede seg på kamp med å pumpe luft i ballene. Fånyttes, skulle det vise seg. Premissene for kampen var uansett lagt. Kun seier var godt nok for Bergensklubben, mens VBK kunne senke skuldrene og ødelegge for motstanderen i kjent stil.

Et selvsikkert bortelag virket mer fokusert på å kritisere Vardenesets spillestil enn å score mål i kampens startfase. Når så et effektivt Vardeneset fikk sin første sjanse ble det naturligvis mål. Vetle Tønne slår en corner inn mot Joakim Holter som finner Thomas Østvold foran mål, og dermed 1-0. Enkelt, effektivt, og samtidig passe provoserende for bortelaget.

Resultatet stod seg til pause, noe som kun betydde én ting for Vardeneset; her skulle det drøyes tid i samfulle 45 minutter. Men til alles overraskelse var det Fyllingsdalen som brukte tid, med ball i bein vel og merke. Det skjedde faktisk så lite i andre omgang at Kristian Håvarstein holdt ut helt til 70 minutter var passert.

Ikke før kampen er 85 minutter gammel skjer det noe av interesse. Vardeneset får frispark en liten kilometer fra mål og Vetle Tønne, som drømmer om å bli reservekicker i NFL, stepper opp. Med strak vrist smeller Tønne av det som i utgangspunktet ligner en klarering, men ballen flyr under tverrligger og i nettet til 2-0. Pent mål, men ikke noe David De Gea-klasse på keeperspillet, om man skal være dønn ærlig.

På overtid får Fyllingsdalen omsider en redusering. Et innlegg treffer Østvold i armen og bortelaget får straffe. En gylden anledning til å klage på avgjørelsen og bruke mer av Fyllingsdalens dyrebare tid. Kristoffer Valsvik står til slutt imot det umenneskelige presset med å ta et straffespark i 3.divisjon og skaper igjen spenning i kampen. Tross 9 minutter tilleggstid kommer ikke bortelaget nærmere enn et stolpeskudd og Vardeneset drar i land sin andre strake seier.

Med det har Vardeneset som ble tippet nord og ned, nå 34 poeng, likt med Brodd, og 10 poengs luke til nedrykk. Hit-and-run lever i beste velgående. Paradoksalt nok, med tanke på at treningene utelukkende består av firkant og 5-a-side, men også et bevis på at det finnes flere veier til Rom.

VBKs tre beste:

1. Vetle Tønne
  2. Ole Jakob Skagestad
  3. Kristian Håvarstein

Eg ser lyså på bussen deiras står på. Me gjer vel ikkje beskjed om det?
(Physio-Bjørnar viser en slu side av seg selv)

Referat av: Morten Vadla