Vadlahjørna: Øystese – VBK

Skrevet av 26. september 2018Herrer, Nyheter, Vadlahjørnet

Kampen ble spilt i vakre omgivelser på Norheimsund Stadion

Øystese – VBK: 2 – 5 (1 – 4)

VBK XI: Meling, Moldvær, Oseberg, Skagestad, Østvold, Reinsnos, Håvarstein, Vadla, Holter, Håland, Sadrija
Innbyttere: Kallevik, Pettersen, Helmichsen

Se hva Øystese skriver om kampen: øystesefotball.no

Vardeneset tok lørdag et langt steg mot fornyet kontrakt i 3.div da Øystese ble slått hele 5-2 på bortebane. Kampen ble for anledningen spilt i nabobygda Norheimsund da hjemmelagets bane ikke oppfyller kravene til hverken lengde, bredde eller høyde. Naturlig nok, ettersom man sliter med å få plass til 22 spillere og en smått overvektig dommer i de to 16-metrene som overlapper hverandre på Øystese Stadion.

Med materialforvalter Frode Gabrielsen suspendert var det opp til resten av støtteapparatet å sørge for at alt av utstyr fant veien til Hardanger. Det var tydeligvis for mye å be om. Mens draktsettet lå hjemme på Modenabanen stoppet bussen på nærmeste sportsbutikk for å kjøpe ny bekledning. Ikke særlig populært hos økonomiansvarlig i klubben. Ei heller gunstig å måtte åpne den støvfylte klubbkassen for å svi av noen ekstra lakser på en allerede kostbar bortekamp. Når man i tillegg var upresis i pizzabestillingen og satt igjen med flere titalls rømmedressinger, kan nok dette få konsekvenser for A-lagets videre satsing.

Innmarsj

På den positive siden hadde Båshauen møtt opp i hopetall og skapte en fantastisk ramme rundt kampen. Syv mann, noen fra Stavanger, andre fra Bergen, og én stakkar fra Tyskland hadde prioritert bunnoppgjøret mellom Vardeneset og Øystese denne lørdagen fremfor Liverpool – Southampton.

Og det ble valuta for pengene. For på tross av at Øystese skapte sjansene var det Vardeneset som scoret målene. Joakim Holter åpnet ballet og banket inn 1-0 på en millimeterpresis corner fra Kristian Håvarstein etter fire minutter. Fem minutter senere var Adrian Sadrija på farten og satte inn 2-0 alene med keeper. Hjemmelaget fikk så en redusering, før det var duket for komikveld i Norheimsund. En lang ball fra Thomas Østvold så ut til å være under kontroll i Øysteses forsvar da Adrian Sadrija la inn et ørlite press. Det skapte ekstrem panikk i forsvarsrekka. Midtstopper for hjemmelaget, Divaldo Cardoso, stanger ballen bort fra motspilleren, men blir fortvilt vitne til at klareringen går i eget nett. Med det har Cardoso scoret flere mål for VBK enn spydspiss Espen Håland har maktet på de 10 siste seriekampene.

Like før pause setter Adrian Sadrija inn 4-1 og sitt andre for dagen. Kampen er i praksis avgjort etter Vardenesets fire første sjanser, og skuldrene kan senkes de siste 45 minuttene. Når Matias Reinsnos i tillegg setter inn 5-1 med føttene like etter hvilen, er det ingen tvil om at denne lørdagen inneholder noe ekstraordinært. Like etter bommer samme mann på åpent mål og gjenoppretter balanse i universet. 10 min før slutt får Kristian Heimdal Magnusson æren av å avslutte scoringsorgien med sin alt for sene redusering. Samtidig innser han at Øystese nå balanserer på stupet ned mot 4.div.

Båshauen mannsterke langt inne i Hardangerfjorden.

Tre beste:
3p: Adrian Sadrija
2p: Cato Osberg
1p: Kristian Moldvær

Nei, faen, her va det ikkje någen tunnel.
(GPS-ansvarlig, Svein Rune Nødland fortviler på ferjeleie ved Jondal)

Kampreferat av: Morten Vadla