Vadlahjørna: VBK – Storm 3-1

Skrevet av 1. mai 2019Herrer, Nyheter, Vadlahjørnet

VBK – Storm 3-1 (2-0)

VBK XI: Østbø, Olsen, Vadla, Østvold, Oseberg, Estensen, Hammer Larsen, Bjørholm, Håvarstein, Belay, Sadrija
Innbyttere: Kallevik, Pettersen, Helmichsen, Reinsnos, Olsen

Etter forrige helgs gedigne nedtur på Midjord, hvor selv fysioterapeuter og flaskebærere måtte tåle kritikk, var det fotballklubben Storm som skulle få unngjelde på Modenabanen, Søndag.

Østlandslaget med en stolt historie har denne sesongen valgt å prioritere annerledes enn 3.divisjonslag flest. Der andre klubber bruker kontigentene på å sponse A-lagsspillernes privatøkonomi, satser Storm alt på komfort. For tross null poeng og jumboplass på tabellen er det fortsatt rom for å chartre eget fly fra Oslo til Stavanger, midt i pilotstreiken som har lammet landet.

Skienslaget kunne også skilte med en gammel kjenning i startoppstillingen, nemlig VBK’s gamle nemesis, Tarjei Skoftedalen Fiskum. Mannen som har påført Vardeneset både utvisninger, benbrudd og endeløs irritasjon gjennom sin mangeårige karriere i Brodd. Men etter å ha oppnådd status som Storhaug-klubbens største kontinuitetsbærer med 69 kamper dette tiåret, har han nå returnert til Ibsens fødeby i øst.

Fiskum så imidlertid ikke ut til å være et trekkplaster for publikum. Basert på tilskuertallet skulle man nesten tro at søndagskamp kl 17:00, midt i United – Chelsea, ikke var ukens mest ideelle kamptidspunkt. De få som hadde forvillet seg innom Modenabanen fikk likevel servert festfotball av hjemmelaget i første omgang. Sebastian Hammer Larsen fikk æren av å banke inn årets første Vardeneset-scoring etter syv minutter. Like etter dro Adrian Sadrija frem en sexy chip og doblet ledelsen til 2-0, som stod seg til pause.

Totaldominansen avtok noe etter hvilen, men omgangen skrev seg likevel inn i historiebøkene med en uoffisiell verdensrekord i feilkast. Hele fem i tallet, fordelt på 15 minutter. Nevnte Sadrija økte etter hvert forspranget til 3-0, før bortelagets Eirik Solvang Jensen reduserte på overtid.

Vardeneset gjør dermed et gedigent byks på tabellen og ligger nå á poeng med neste motstander Vindbjart på fire poeng. Til den kampen knyttes det mest spenning til keepersituasjonen i VBK. Klarer trener Richard Enge å overtale én av lagets to keepere til å prioritere en 12 timers tur til sørlandet fremfor russetreff i kongeparken? Kampstart er uansett 15:00, lørdag.

Richard, ska eg gje gass eller prøva å drøya tid?
(Andrekeeper Sondre Kallevik forventer klare instrukser før han skal byttes inn på stillingen 3-0 i det 87’minutt)

VBK’s tre beste:
3p: Adrian Sadrija